Salem!

Här kommer ett smakprov från min vistelse i pyramidernas land Egypten.

Tillbaks på svensk mark

Godmorgon! Här är man uppe tidigt för att ta tåget hem, men så inser man att man är en timme tidigt. Typiskt, jag glömde ställa om klockan igårnatt innan jag gick och la mig. Hade faktiskt inte en tanke på att det skulle göras för den delen. Nåväl, jag klagar inte. Sitter och läser igenom mina 22 emails och tittar på de 2000 bilder jag tagit under min resa i Egypten. Jag njuter av stillheten och tystnaden utanför, vilket är motsatsen till Kairos gator.

Jag tar tåget hem till Karlskrona 9.28, så kommer hem efter lunch. Har sovit natten i Kerstins och Fredriks lägenhet då tåget inte går hela vägen till Karlskrona sent på kvällen. Anlände till Kastrup omkring halv tio igårkväll. Flygresorna gick bra och utan problem. Något konstigt att hoppa på planet i 30 graders värme och sol, sen kliva av i 10 grader och regn. Vilket välkomnande man fick. Jag ska nog överleva dessa två månader i svenskt klimat, innan jag ger mig av mot Afrika och värmen igen.

The Egyptian Journey

Såhär ser turen ut för er som är nyfikna. Jag blir borta i 14 dagar och reser tillsammans med grupp människor från olika delar av världen. Spännande!

På resande fot (igen)

Tillbaks på tåget igen. Denna gång bär det av mot Egypten. Blir en kvällsvisit hos moster Kerstin i Malmö före avfärd mot Kairo kl 05.00 imon morgon. Flyget avgår 07.15, och jag behöver vara på flygplatsen för att checka in minst en timme innan. Behöver därför ta tåget över till Köpenhamn 05.22.

Så nu har jag ett par timmar framför mig på detta välbekanta tåg... Tycker inte alls att det är kul att åka tåg längre... Känner till denna sträckan alltför väl nu. Men kan man inte flyga som en fågel, så får man snällt använda transportmedel... Tur att jag har datorn och internet med mig i alla fall! Och en stor påse resegodis som Ulrika skickat med mig. Vilken chef man har! Som både ger en ledighet och resegodis :)

Packar för värmen

Pust och stön... Packa är inte en favoritsyssla precis... Usch vad tråkigt... Så himla svårt att bestämma vad man ska ta med sig! Jag vet att jag alltid tar med mig för mycket, men har väldigt svårt för att gallra ur vad som inte kommer att behövas. Hade nog varit bäst om nån annan gick igenom min packning och sorterade ut onödiga plagg. Får väl se om moster min kan ge en hjälpande hand imonkväll. Svårast är att packa kläder för 30-35 graders värme då man inte får visa varken axlar eller knän... Märkligt land.

Just nu har jag i alla fall tagit en paus och läser istället igenom alla papper som ska med. Mycket att tänka på innan man ger sig av!

Såhär ser vädret ut för Kairo och Luxor fem dagar framöver:

Godmorgon

Idag börjar jag inte förrän kl 10. Har hunnit med en morgonpromenad i mina nya springskor som jag införskaffade i England. Det är som att gå med studsbollar under fötterna. Man liksom flyger fram!

Ikväll ska jag hem till mamma och pappa. Tänkte visa bilderna från Paris, och säga hejdå innan jag åker till Egypten. Jag ger mig ju av redan på lördag! Tiden går så fort.

För övrigt idag måste jag hinna med en vända till apoteket och köpa diverse grejer för en utlandsvistelse. Man vet ju aldrig vad som kan hända. Lika bra att vara förberedd.

Vackra Paris! <3

Vilken underbar resa! Helgen har varit helt fantastisk! Paris är så vackert på alla sätt och vis. En stad jag definitivt kommer att besöka igen!

Tack Mamma och Pappa för den bästa julklappen! En resa jag aldrig kommer glömma :) MERCI BEAUCOUP!

Solnedgång

Efter allt resande igår gick ut på en härlig kvällspromenad längs med havet. Såhär kan det se ut en vanlig kväll i Karlskrona. Det är en vacker stad vi bor i.

På hemmaplan igen

Hemma igen! Kom efter mycket om och men hem vid 15.22 igår. Först bil, sen flyg och därefter tåg för att ta sig hem till kalla Sverige. Gårdagen bestod alltså mest av resor. Började den tidiga morgonen med att (utan att vara medveten om det) gå upp en timme för tidigt. Jag hade ställt mitt alarm på 04.00 för att hinna med 10 minuter snooze och göra mig i ordning för avfärd. Efter att ha duschat och i stort sett gjort mig helt iordning försöker jag rycka upp James ur sängen. Då säger han till mig: -Vet du vad klockan är Martina? Ja säger jag, den är halv fem och du måste gå upp! Då suckar han och säger till mig att klockan inte alls är 4.30, utan bara 3.30. Jag hade visst glömt att ställa om tiden på mobilen efter att ha anlänt till England igen. SUCK! PUST! GÄSP! Så jag gick och la mig igen... En timme extra är väldigt skönt ibland. Inte varje dag man går upp tio över tre på natten för att ta en dusch.

Väl på flygplatsen verkar allt som det ska. Det gick smidigt att gå igenom säkerhetskontrollen och jag hade lagom med tid innan det var dags att gå på planet. Väl på planet ställer jag in mig på att sova, men hamnar bredvid ett litet frågvist barn... Svårt att slappna av och försöka vila med någon som pratar oavbrutet.

Inte nog med detta... Planet skulle avgå 7.15, men efter att ha suttit ovtande på ett stilla plan i en halvtimme får vi alla informationen om att planet har elektriska problem. Man provar med att släcka ner allt och därefter starta upp igen, men utan resultat. Vi väntar i ovisshet om vad som ska hända i säkert en halvtimme innan vi får veta att elektrikerna undersöker maskinrummet för att försöka hitta problemet. Efter ytterligare en tid får vi veta att problemet tyvärr inte går att lösa och att vi måste byta plan. Som tur väl var fanns det ett extra plan på flygplatsen då en annan resa tidigare blivit inställd. Efter att ha suttit stilla ombord på ett stillastående plan i nästan två timmar får vi tillsut gå av och stiga på ett nytt fungerande plan. Flyget som skulle varit framme i Köpenhamn halv tio var istället framme halv tolv... Inte roligt!

Resan var inte slut där! Från Köpenhamn fick jag såklart ta tåget hem till Karlskrona. Jag hade tur som inte behövde vänta särskillt länge på tåget (som bara går en gång i timmen). Efter 3,5 timme på tåget hade jag hunnit med att gå igenom och sortera alla bilder som tagits under helgen. 15.22 var jag hemma i Karlskrona igen... Skönt.

Hejdå!

Nu drar vi till PARIS! Trevlig helg på er! :)

Tillbaks på engelsk mark

Hej på er!
Nu är jag i England igen. Flyget var något försenat igårkväll, så kom inte hem till James förräns efter 12 på natten, det vill säga ett svensk tid! Så idag har vi haft lite sovmorgon :) Nu ska vi iväg och shoppa lite. Jag ska köpa springskor! Sen blir det bio.
Hejdå!

On my way!

Sitter nu på tåget på väg mot Köpenhamn och Kastrup flygplats. Har för tillfället stannat i Karlshamn. Tråkigt att åka tåg ensam... Läser lite nyheter och chattar lite på Facebook för att fördriva tiden. Mobilt bredband är toppen! :)

Mot Köpenhamn, mot London, mot Paris!

I eftermiddag tar jag tåget mot Köpenhamn, för att därifrån flyga vidare mot London. På lördag morgon bär det av Mot Paris, där helgen kommer att spenderas. Härligt! Vi ses nästa vecka!

Puss o Kram!

Pink morning

Idag bjuder jag på en bild från denna rosa morgon. Är ju passande för rosabandet månaden oktober.

Packar!

Nu är det dags! Packar just nu väskan inför England och Paris. Beger mig av med tåget mot Köpenhamn imorgon 16.38. Så nu försöker jag bestämma mig för vad jag behöver ha med mig och inte. Lite svårt med tanke på att temperaturen är den dubbla om dagarna i Paris. Ska bli skönt med lite sensommar igen. Bäst att leta fram sommarklänningarna och sandalerna igen. För vädret ska dessutom bli toppen!

Gomorron!

Idag är det onsdag. Vilket betyder fullt upp att göra på jobbet. Först snittblomsleverans, sen krukväxter och sen snottblommor igen. Vi har mycket att göra till begravning på fredag så det kommer en galen massa blommor till det. Och så ska vi hinna med att åka bort och plantera på ett företag. Sen måste man ju ta hand om alla kunder, telefonen och övriga ordrar och beställningar för dagen. Full fart med andra ord alltså. Kul!

Ikväll måste jag packa. För imonkväll efter jobbet åker jag mot London!

Matte

Tisdagar är alltid sega... Så himla lite att göra på jobbet. Nu ikväll har jag haft Sara hemma på besök. Hon behövde hjälp med en del av sin matte B kurs. Så jag fick damma fram mina gamla mattekunskaper och ge mig in i ekvationernas värld. Efter mycket kladd och uträkningar hit och dit fick tillslut ordning på det hela. Roligt när man kan hjälpa till. Men det mesta satt långt inne! Fast jag var ju ändå rätt duktig på matte i skolan. Fick faktiskt MVG i matte B kursen.

Vaccination

Nu ska jag strax cykla ut till infektionskliniken på sjukhuset för att ta de sista sprutorna inför resan. För nästa helg åker jag till Egypten! Inte långt kvar nu. Så idag blir det förmodligen tre sprutor, om jag inte minns fel. Och nytt recept för malariatabletter. Hoppas jag blir utan biverkningar. Inte kul o bli dålig när man ska åka iväg om några dar.

Nyhetsmorgon

Godmorgon. Sitter just nu och tittar på nyheterna på tv. Det pratas om terrorvarningen som gått ut över Europa. Men vad får man egentligen ut av de där politikerna? Tipset är: - "Var lite extra vaksam". Tack ska ni ha! Svårt att få reda på vad som egentligen händer. Om man ska vara rädd eller om allt egentligen är som vanligt. Okej, "höjt terrorhot, men ingen anledning till oro", är senaste. Vad ska man tycka eller tro?

Kanelbullensdag!

Idag är det en speciell dag! Nämligen Kanelbullens dag :) VIlket betyder att man så klart måste ha ätit minst en kanelbulle under dagen. Jag hade med mig mina hembakta bullar till fikat på jobbet. Smaskens! Så jag hoppas inte att nån av er där ute har fuskat och inte ätit en enda!

Terrorvarning i Paris, London och Berlin

VARFÖR? Jag hoppas att det här lugnar ner sig i veckan så att jag kan åka! Man vet ju knappt vad som händer eller vad som har hänt. Mycket luddigt på nyheterna. Men USA och Storbritannien har i alla fall utfärdat varningar till befolkningen att inte resa ut i Europa. De hotade platserna är uppenbarligen Paris, London och Berlin. Och jag som först ska flyga till London, sen till Paris! Vi får väl se hur det här utvecklas under veckan.

Banana bread

Mums! Nu har jag bakat bananbröd. Något som jag inte ätit sedan jag var i Australien. Hur gott som helst! I alla fall var det det där. Nu har jag i alla fall testat att göra mitt egna här på svensk mark. Och det blev precis så gott som jag minns det :) Valde dock att göra det något nyttigare än det jag åt i Australien. Mmmmm!

Nån som är sugen på att testa? Här kommer i alla fall receptet!

2 ½ dl mosad banan
2 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
2 msk honung

Bara att blanda ihop och hälla ut i en smord brödform. Låt gräddas i 200 gradig ugn i ca 45 minuter.

Dagen

Ja då var det måndag igen. Bara tre dagar kvar till jag åker till England och 5 dar kvar till Paris :) På jobbet har det varit helt okej. Jag slutade redan klockan tre, vilket var skönt. Gick hem och fixade i ordning med helgens tvätt. Vid fyra kom pappa över för att hjälpa mig att sätta upp några hyllor som fått vänta ett litet tag. Och sen kom även mamma förbi för en snabbvisit. Blev riktigt fint tycker jag. När mamma och pappa gått tog jag mig ett litet powernap. En timme senare gav jag mig ut på en promenad. Skönt att få i sig lite frisk luft. För friskt är precis vad det är ute just nu. Lite halvruggigt i blåsten, men härligt. Väl hemma igen fixade jag snabbmiddag. Gjorde mig ett par pizzamackor med mammas köttfärs. Gott.

Måndag morgon

Godmorgon :)

Kanelbullebak

Mums! Kanelbullar är gott :)

Helgens bravader

Då var även denna helg över. Jag har hunnit med inflyttningsfest hos lillebror, jobb, 2x25 årsfest, ledig söndag och kanelbullebak. Alltid fullt upp. Den där lediga dagen försvinner lika snabbt som man inser att man faktiskt är ledig...

Igår var jag som sagt på dubbelt födelsedagskalas. Jonas och Veronika fyllded 25 och hade stor fest tillsammans. De hade slagit upp ett stort tält i trädgården hos Jonas föräldrar. Kvällen bjöd på tipspromenad, chili con carne, tårta, musiktävling, frieri och mycket fuldans. Allt i 80-talstema. Roligt att alla verkligen gått in för sin outfit och vågade släppa lös. Kvällen var toppen och jag hade superkul!

Lördag = Helg?

Inte för alla! Inte än i alla fall. Dags att bege sig mot jobbet igen innan man kan stänga av och känna att det är helg. Jag är själv på jobbet idag, då Ulrika är iväg på en liten minisemester. Kommer gå bra, men blir ju lite ensamt. Vi får väl se hur det går, med tanke på att vi sålde de flesta bllommorna igår!! Rätt så utplockt idag. Det gäller att vara kreativ och kunna göra underliga men snygga kombinationer vid ett sånt här tillfälle. Kämpa på!

Ikväll ska jag på 50 års fest. Jonas och Veronika fyller 25, så de har kalas tillsammans, vilket då blir 50 år. Temat är 80-tal. Jag har köpt nån spräcklig klänning med paljetter och vaddar. Måste komplettera med ett par färgglada strumpbyxor och ett brett skärp. Ska bli jättekul att se hur alla tänkt! Längtar tills ikväll :)

Fredag

Idag har det varit en hektisk dag på jobbet. Fullt upp vill jag lova! Men mycket roligare att ha att göra än att bara stå och hänga. Direkt efter jobbet var det dags för inflyttningsfest hos lillebror. Trevligt att bli bjuden. Gick dit och överlämnade present och var social en stund. Men gick hem igen ganska snabbt. Så himla trött i huvudet efter denna dag på jobbet. Gäller ju att va pigg och fräsch igen imon då det är dags för jobb igen. Sen födelsedagsfest på kvällen :)

Soluppgång

Underbart! Härligt att bo överst och se solen gå upp bortom hustaken. Godmorgon på er!

Fredag

Jaha, då var det fredag igen. Hur gick det till? Tiden går så himla fort numera. Jag förstår ingenting. Men det känns ganska bra ändå, för det innebär ju att jag snart åker till Paris och därefter Egypten. Längtar! Men idag är det fredag och jobb som gäller. Ulrika har tagit ledigt och åkt iväg över helgen. Så det blir jag som får ta på mig chefsrollen med en praktikant och en praoelev i butiken. Men det passar ju mig ganska bra. Jag är ju lite av en boss :)

GRATTIS!

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Jonas födelsedag, hurra, hurra, hurraaaaa! Vill först och främst bara säga grattis till min kära vän Jonas som blir gammal idag, det vill säga 25 :) GRATTIS KOMPIS!