Aalsmeer

Åter på resande fot. Denna gången bär det av mot Holland och Amsterdam. Sitter just nu på tåget Köpenhamn, varfifrån jag senare flyger till Schiphol strax utanför Amterdam. Helgen kommer att gå i blommornas tecken! Vad gör man i Amsterdam om man inte åker dit för blommornas skull?!

På flygplatsen blir jag upphämtad av en man från en holländsk blomstergrossit som samarbetar ihop med vår lokala leverantör Tomtebo. Joris, som han heter, tar mig till ett hotell i Aalsmeer där jag kommer att spendera natten. Imogon blir jag upphämtad 06.00 för att åka till den stora auktionen i Aalsmeer. Här rullar det vagnar med tusentals blommor av var sort! Fantastiskt! Jag är så taggad! Det ska bli så himla roligt. Har aldrig varit i Holland tidgare och aldrig heller varit på en blomstermarknad av denna klass och storlek. Vilken dröm!

Joris kommer att visa runt mig på auktionen, därefter ta mig till grossisten som köper in stora mängder varor till sitt lager, varifrån våra leverantörer köper sina varor. Intressant att få se hela förloppet. Och framförallt att få se alla dessa mängder blommor som det faktiskt kommer att vara! WOW!!

På fredag eftermiddag tar jag tåget från Schiphol till Leiden där jag har en Holländsk kompis som bor. Jag träffade Josje i Afrika när jag reste från Kapstaden till Nairobi i början av året. Ska bli roligt att få träffa henne igen! Lika bra att passa på när man väl är igång. Leiden ligger tydligen bara ett stopp iväg från flygplatsen och tar knappt en halvtimme. Lördagen kommer vi att spendera i Amsterdam. Ska bli så himla kul!

Så nu vet ni vad jag kommer att syssla med resten av veckan. Ha det bra där hemma!!


Smakprov på auktionen i Aalsmeer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0