Som i en dröm...

Wow! Vilken kväll! Jag är så lycklig. Verkligen nöjd med Hollandsvistelsens första dag.

Landade på Schiphol 15.50. Blev hämtade av Joris, en holländsk kille, strax efter fyra. Han tog mig till Aalsmeer där jag fcik checka på ett hotell som de fixat åt mig. Jättefint! Nybyggt och fräscht. Rummet är fantastiskt! Känns nästan skamligt att bo här ensam! Stor härlig dubbelsäng och prydligt inrett.

Joris tog visade mig runt i byn och tog mig till ett stort showroom för inredning. Där fanns allt från ljuskoppar till krukor till möbler. Verkligen elegant och posh! Han tog mig även till ett av alla stora växthus i området. Här odlades hortensia i alla möjliga färger. Wow! Så himla fint! Vilken härligt känsla att gå omkring bland alla dessa färgglada bollar. Stora kraftigta hortensior stora som basketbollar eller fotbollar. Inga mesblommor här inte.  Tyvärr kunde han inte svara på alla mina tusen frågor om hur odlingen går till då han egentligen bara är inköpare. Men jag är såklart jättetacksam att jag fick chansen att komma dit och se plantagen!

Vi åkte förbi växthus efter växthus. Vi såg gerbera, cymbidium, rosor och massor med andra odlingar. Aalsmeer är känt för sina blommor och i stort sett varena människa i byn har någon anknytning till blomsterhandeln. Det är en jättemysig liten by med små tegelhus i roliga former. Alla verkar vara måna om sina trädgårdar och har buskar och träd i olika former och mönster. Och så går det små kanaler precis överallt runt och framför husen. Kul att man parkerar bilen på framsidan och har båtplatsen på baksidan. Mysigt!!

Efter sightseeing i Aalsmeer åt vi middag på hotellet. Företaget bjuder sa Joris. Han var jättetrevligt och verkligen omtänksam.

Nu ligger jag i sängen på hotellet och bara tar det lugnt. Har varit ute på en promenad i byn och tagit lite bilder på de söta små trädgårdarna i området. Imorgon blir jag hämtad 5.45 för att åka till auktionen. Där köper grossisterna in sina varor för att vidare sälja till levrantörer för butiker. Det är många händer innan blommorna når ut i butikerna. Ska bli spännande och intressant att få se. Längtar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0