Auktionen i Aalsmeer

I fredags var jag på den stora internationella blomstermarknaden i Aalsmeer. Jag blev upphämtad 06.00 för att vara på plats när allt startar. Auktionen för snittblommor börjar 06.00 och den för krukväxter 06.30. Jag blev runtvisad av Joris, en holländsk kille som jobbar för Barnhoorn Flowers (http://www.barnhoorn.nl/se/bilder) , vilka levererar till vår svenska grossist Tomtebo Blomimport. Marknaden och lagret var så stort att vi smidigast tog oss fram på cykel. Vi sicksackade genom tåg av vagnar och små elbilar med släp. Full fart! Där fanns till och med filer och skyltar att följa. Men frågan är om någon verkligen tog hänsyn till dessa?! Höll på att krocka flertalet gånger.

Beroende på säsong och efterfrågan finns mellan 8- och 15 000 vagnar med blommor i lagret på marknaden. Dessa skickas in en efter en till "klockan" där auktionen hålls. Här sitter köpmän från olika grossister med headset framför varsin dator och köper in varor. Jag hade bilden av att folk står och trängs och den som skriker högst får köpa. Men jag hade fel och tur var väl det. Auktionen är numera tyst och modern. Vagn efter vagn rullar in och köpmännen slåss om varorna genom att snabbast trycka på sina knappar och meddela huvudmannen genom headsetet vad och vilken mängd de önskar.

Före auktionen börjar kollar man upp kvaliten på blommorna man har på beställning för att se vilken odlare som har den bästa. Joris och jag cyklade först till Hortensiaavdelningen och gick runt och kände på blommorna för att hitta de bästa. När dessa sedan rullar in till klockan gäller det att vår köpman är snabb att trycka på knappen för den odlaren vi rekomenderat.

Jag spenderade även en del tid hos Cultra som är en grossist för holländska florister. De har sitt eget lilla köpcenter i auktionsbygnnaden dit floristerna kommer och köper blommor, krukor, växter och tillbehör. Cultra är precis som Barnhoorn Flowers grosisster som köper sina varor från auktionen och i sin tur säljer vidare till leverantörer eller florister. 

Strax före lunchtid kände jag mig nöjd med dagen på blomstermarknaden och tog tåget till Leiden för att träffa min holländska vän Josje, som jag träffade i Afrika.














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0