Barcelona dag 1.

Wow vilken helg! Barcelona var toppen! Kanske något svalare än väntat, men betydligt mer behaglig temperatur än här hemma... Brr! Vi kunde i alla fall strosa omkring i linne eller t-shirt. Kanske inte shorts, men nära på. Temperaturen svajade mellan 12 och 20 grader. Ganska betydande temperaturskillnader.

Vi kom fram till Barcelona på tosdagsförmiddagen, strax före lunch. Vi möttes av sol och värme. Vid flygplatsen var det 21 grader! Och där kom vi fullt påklädda från ett kyligt Sverige... Sökte oss direkt till informationen där vi köpte resekort för att ta tåget och tunnelbanan in till centrum. Virrade runt i stan en stund innan vi tilllut hittade vårt lägenhetshotell. Vi bodde i den gamla gotiska delen av staden, men ändå ganska nära hamnen. Helt okej område. Men för den som inte känner till Barcelona, så fullkomligt vimlar det var små tvärgator kors och tvärs. Och gatorna är inte enbart paralella utan även diagonala. Mycket förvirrande...

Vår första dag var minst sagt händelserik. För att ta det från början så går vi tillbaka till flygresan. Trötta som vi båda var, efter att ha spenderat natten på Kastrups flygplats, ville vi mest av allt bara få sova på planet till Barcelona. Vi gjorde ett tappert försök, men med ett helt gäng killar som tog upp en stor del av planet blev det svårt. Carro sov som ett litet barn, medan jag hela tiden blev störd och petad på av killen bredvid. Han började artigt med att fråga om stolen intill var ledig och satte sig sedan där. Efter en stund då jag gett upp hoppet om att sova, började han såklart att prata med mig. Tyckte lite synd om mig som hade "en sån trött väninna". Jag förstod ganska snabbt att killarna var fotbollsspelare då de tilltalade varandra vid efternamn eller smeknamn. Kunde dock ha varit sjömän eller militärer också. Men i detta fallet var de som sagt fotbollsspelare. Och inte vilka som helst, utan svenska mästarna Helsingborgs IF. Jag hade nog aldrig räknat ut det om det inte vore för att det är Adams favoritlag. Hade inte nån koll på hur spelarna ser ut, men att de vunnit SM-guld, det visste jag faktiskt.

Efter lite småprat blev vi erbjudna att mötas upp på ett uteställe senare på kvällen. Eftersom vi fortfarande var ordentlikgt trötta var vi lite osäkra på kvällen och de fick nöja sig med ett kanske när vi skiljdeds åt på flygplatsen.

Efter att ha checkat in i lägenheten gav vi oss ut på stan. Började med en enkel lunch på ett italienskt café precis runt hörnet. Foccacia och latte satt fint efter många timmar utan mat. Efter lunchen började vi utforska stan. Bockade av en del platser som vi markerat på kartan. Promenerade bland annat längs La Ramblas och tog en titt på den stora marknaden med frukt, grönt, fisk, kött och mycket annat. Vi strosade runt bland smågator och tog oss ner mot hamnen.

När vi nått hamnområdet hör vi några svenska killar några meter bakom. Vi hör hur de pratar om oss och försöker komma ikapp. Det visar sig att det är några killar från laget. De bjuder med oss till en restaurang vid vattnet för en tidig cocktail. Killarna började med första drinken redan 06.00 på morgonen så när vi åter igen träffade dem, tidig eftermiddag, var de ordentligt på gasen. Men trevligt i alla fall. Vi bytte en del nummer och blev medbjudna till en annan fest senare på kvällen. Och än en gång svarade vi med, "vi får se"...